Een nieuwe kijk op stoppen met roken

01-02-2013
Tot nu toe worden ex- rokers vaak aangeraden om risicosituaties waarin ze vroeger rookten te vermijden. Maar is dat reëel?

NIEUWE THEORIE
In Groningen is onlangs de LAT, de Leer Abstinentie Theorie, gepresenteerd. De basisgedachte is dat het stoppen met roken niet uitgaat van stoppogingen, maar van een proces dat naar uiteindelijke rookstop leidt. Door juist vanuit ieders persoonlijk risicovolle rooksituatie(s) uit te gaan, is het doel effectiever te bereiken. Ook als zo’n situatie tot terugval leidt, wil dat niet zeggen dat de hele stoppoging mislukt is, maar hoort die ervaring tot het leerproces.  

LEERPROCES
Essentieel in de methode is dat stoppen met roken wordt beschouwd als een proces van vallen en opstaan; elke keer als een roker in de verleiding wordt gebracht, geldt dat als een leermoment. Soms heeft een ex-roker maar één leermoment nodig om moeiteloos gestopt te blijven, anderen meerdere. Karin Menninga, die deze theorie mede ontwikkelde en bij 323 (ex)rokers heeft uitgetest, stelt: ‘Je transformeert van de staat van een roker naar de staat van een niet-roker. Dat gebeurt door het leren. Je bent pas echt van het roken af als je uitgeleerd bent. Dat is een proces, niet één stoppoging.

RUG


Projecten

Koken met eigen kinderen - Dieet op de kaart
Het buurtcentrum Morschwijck draait al enige tijd een kookclub voor kinderen en een kookclub voor mensen met een verstandelijke beperking. In samenwerking met Cello zal er een kookclub worden gestart...
Lees meer

Lekker goedkoop koken - Dieet op de kaart
Het project van kerken en andere partners met en voor mensen die door de crisis geraakt zijn en door financiële problemen  geen goede voeding...
Lees meer

Ziekteperceptie bij patiƫnten met D.M. type II in Cambodja
Deze studie betreft een kwalitatief onderzoek naar ziekteperceptie bij patienten die geregistreerd zijn in een kliniek in een dunbevolkte omgeving in Cambodja (Cambodia-Dutch Organization). Alle...
Lees meer